Met goed luisteren is er een groot probleem. Als je namelijk niet goed luistert, heb je het vaak zelf niet eens in de gaten. Het kan nog pijnlijker: als iemand zegt dat je slecht luistert, ga je je verdedigen. Of nog gênanter: je verwijt de ander dat ie zelf slecht luistert…
Welk verschil je met oprecht luisteren maakt
Eerlijk gezegd zijn dit valkuilen die ik maar al te goed ken. Ongetwijfeld zul je er ook wel iets van jezelf in terug zien. Het ligt ook zo voor de hand om jezelf in bescherming te nemen.
Tegelijkertijd weet je dat het alternatief je zoveel verder brengt. Door oprecht te luisteren voelt de ander zich gezien, creëer je aansluiting en laat je andere opvattingen toe die je kunnen verrijken.
De twee valkuilen die je gemakkelijk kunt voorkomen
Hier zijn twee eenvoudige valkuilen die je eenvoudig kunt voorkomen:
- Voorkom een beetje meepraten
Dit zijn van die gesprekken waar het van de hak op de tak gaat. De een zegt iets en de ander pikt een woord uit zijn verhaal op om zijn eigen verhaal te vertellen. Je luistert dan heel oppervlakkig, pikt iets op om je eigen verhaal te vertellen. Als je dat een tijdje volhoudt vliegt het gesprek alle kanten uit, maar je komt ogenschijnlijk overal maar eigenlijk nergens. - Voorkom dat je al bezig bent met wat jij kunt inbrengen
Je bent dan wel aan het luisteren, maar je doet dat selectief. Je luistert zó, dat je de woorden van de ander kunt gebruiken om jouw betoog te onderstrepen. In dit geval ben je dus wel aan het luisteren, maar je doet dat om daarmee je eigen standpunt beter voor het voetlicht te krijgen. Je bent in debat.
Dit is wat je nu zelf kunt doen
In beide situaties ben je te veel met je zelf bezig en te weinig met de ander. De oplossing voor beide valkuilen ligt dan ook voor de hand. Stel vragen aan de ander en toets of je hem goed begrepen hebt. Mijn ervaring is dat je zo echt een boost aan je gesprekken geeft. Je krijgt uitkomsten die je op voorhand niet had kunnen bedenken én de gesprekken zijn ook nog eens veel leuker. En het mooie is, je kunt het vandaag al toepassen…
Lees ook
Verbindend communiceren – in 4 stappen afdalen in de U