Meer maatwerk voor cliënten? Integraler samenwerken? Een organisatieverandering? Meer lean en mean? Kwaliteit verbeteren?
Wat de intentie van een verandertraject ook is, ik zie dat we de neiging hebben om één ding vaak over het hoofd te zien.
Niet genoeg
Dat is niet de planning en organisatie van het verandertraject. Ook aan de motivatie werken we meestal. Ik zie ook dat verandertrajecten steeds meer in goede dialoog met alle betrokkenen tot stand komen.
Maar ‘planning en organisatie’, ‘motivatie’ en ‘dialoog’ zijn niet genoeg.
Onderschatten
We onderschatten vaak dat vrijwel elk verandertraject een appél doet op leiding en medewerkers om écht samen te werken.
Dan gaat het om open te staan voor de ander, feedback kunnen geven en kunnen krijgen, meerwaarde uit tegenstellingen weten te halen en leren van elkaar.
Dat vraagt van iedere betrokkene een investering in zichzelf.
Wat je zelf kunt doen
Kijk eens naar de verandertrajecten, waar jezelf bij betrokken bent. Hebben jullie aandacht voor het leren van het nieuwe gewenste gedrag?
Zie je hier tekortkomingen, laat die dan niet liggen. Want of je slaagt hangt vaak af van de vraag of leiding en medewerkers in de praktijk ook écht het andere gedrag laten zien.
Lees ook
Hoe onze veranderstrategie een boost kreeg