‘Je was nogal kort door de bocht, typisch Helma!’
‘Toen ik dat verwijt kreeg, voelde ik de irritatie al opstijgen naar mijn keel’, zo vertelt Helma me. Ze is teamleider en had een kwestie aangekaart bij een medewerker van de ondersteunende dienst.
Verwijt
‘Ik had in een e-mail weergegeven wat er fout gaat en hoe graag ik het verbeterd zou hebben. Ben ik duidelijk, krijg ik het verwijt dat ik altijd kort door de bocht ben…
Tegenaanval
Normaal gesproken zou ik direct in de tegenaanval zijn gegaan, maar ik realiseerde me dat het dan van kwaad tot erger zou gaan. Ik liet de irritatie letterlijk zakken en stelde de vraag: wat wil je hiermee zeggen?
Al gauw bleek dat er een hele wereld achter zat, die niet over mij ging, maar over de problemen waar ze zelf steeds tegen aanloopt. Nadat we hier samen bij stil hebben gestaan, vroeg ik aandacht voor het punt dat ik via de mail had willen maken. Binnen twintig minuten waren we eruit. Ik kreeg alle medewerking. We voelden ons allebei gehoord en hielpen elkaar’.
Wat je zelf kunt doen
Helma geeft ons een prachtig inkijkje in hoe het kan gaan als je een verwijt met een vraag beantwoord. Misschien iets om in je herinnering weer op te roepen, als je komende week een verwijt mocht krijgen.
Lees ook
Herken je deze drie misstappen bij verbindend leiden?