Wat kun je het beste doen, als je van je medewerkers hoort:
- Je bent niet betrokken!
- Ik voel met niet gewaardeerd!
- Je bent er nooit!
- Zaken blijven te lang liggen!
- We voelen ons onder druk gezet!
Pijnlijk
Henk hoorde deze opmerkingen van teamleiders, waaraan hij als manager leidinggeeft. Dat was pijnlijk, maar hij realiseerde zich ook dat hier een kans lag om van schaarste overvloed te maken. Hij ging open het gesprek met de teamleiders in.
Verwachtingen
Tja, de vorige manager had een kleinere caseload en was er bijna altijd. Dat is een verwachting waar Henk niet aan kan voldoen. En wat moet Henk doen als hij er is? Als teamleiders met hun werk bezig zijn, hebben ze ook eigenlijk geen tijd voor Henk…
De teamleiders kregen begrip voor de inzet van Henk, terwijl Henk zich realiseerde dat hij zich bewust moet zijn van verwachtingen die er leven. Ze spraken af om in het periodieke teamoverleg steeds even kort stil te staan bij de verwachtingen die de teamleiders op dat moment hebben bij de betrokkenheid van Henk.
Wat je zelf kunt doen
Heb je misschien ook te maken met oordelen die in algemeenheden zijn uitgesproken? Laat ze niet zweven, maar vertaal ze in concrete verwachtingen en gedrag. Dan is helder wat je concreet kunt doen.
Lees ook
Verbindend communiceren – in 4 stappen afdalen in de U