Ik heb het in tal van situaties getest. Van intervisies in groepen van vijf personen tot bijeenkomsten met meer dan tweehonderd deelnemers.
De uitkomst is steeds hetzelfde.
Valkuil
Van de valkuilen, die je verhinderen dat je tot verbinding komt, is er altijd één valkuil die er met kop een schouders bovenuit springt:
Zelf met oplossingen komen.
Direct antwoord geven
Een medewerker komt met een vraag en je geeft direct een antwoord. Dat is zo’n beetje de oervorm.
Maar:
- Had je de vraag wel goed begrepen?
- Was dit wel de vraag die de medewerker had?
- Wat heeft de medewerker nu geleerd voor een volgende keer?
- Wat heb jij geleerd?
- Wat zal de medewerker doen als hij de volgende keer een vraag heeft?
Wat je zelf kunt doen
‘Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven’, zo weten ze in China al jaren.
Gebruik dus een vraag als een kans om van te leren
Als je een vraag krijgt, kom je dus niet snel zelf met een oplossing maar vraag je door en help je de medewerker om zelf met een oplossing te komen.
Wil je deze fantastische als-dan-actie oefenen, doe het dan bijvoorbeeld de komende week gedurende twee volle dagen.
Lees ook:
Herken je deze drie misstappen bij verbindend leiden?