Welk effect heeft micromanagement op jou als leider? Lukt het je überhaupt om alles zelf te doen? En voel je jezelf dan nog wel comfortabel om jouw collega’s te laten groeien in hun ontwikkeling?
Voorheen was Mark van Geffen, manager Proces, Informatie en Technologie (PIT) bij de GGZ in Eindhoven, zo’n typische micromanager die het liefst alles zelf deed. Inmiddels heeft hij geleerd dat dit niet alleen hem, maar vooral zijn collega’s niet verder brengt. Mark is erachter gekomen dat door alles zelf te doen, de ander niet groeit: “en ik kan de ander wel laten groeien. Als ik nieuwsgierige vragen stel”. In een interview voor de podcast ‘De Praktijk van Verbindend Leiden’ vertelt Mark over zijn leerervaringen in het groeien in leiderschap; van micro managen naar loslaten en anderen ondersteunen.
Luisteren en evalueren
In deze tijd waarin organisaties continu te maken hebben met veranderingen is wat we gisteren deden morgen niet meer goed genoeg. Zeker in het vakgebied van Mark gaan veranderingen razendsnel. Veranderen doet pijn. Het is een ergernis en afscheid nemen van iets vertrouwds. Sommige mensen kunnen makkelijker met veranderingen omgaan dan anderen. Mark realiseert zich maar al te goed dat in zo’n veranderproces luisteren en dagelijks evalueren ontzettend belangrijk zijn. Hij vertelt dat je veranderingen niet zomaar vanuit ondersteuning kunt opleggen. Dat moet in samenspraak gebeuren.
Nieuwsgierige vragen stellen
De beweging die Mark hier heeft gemaakt, van micromanagement naar loslaten, is dat hij nu het comfort heeft dat het goed gaat komen waardoor hij ook kan delegeren en loslaten; iets wat niet lukt als je doet micro managen. Wat Mark hierbij heel goed helpt is het stellen van nieuwsgierige vragen. Bijvoorbeeld: ‘hoe geef jij mij het comfort en het vertrouwen dat het goed komt?’ “Op het moment dat iemand dan begint te spreken komen er heel veel haakjes om door te vragen op het resultaat dat ik voor ogen heb”, vertelt Mark. Het wordt zo een uitnodiging om helder te zijn over je verwachtingen. Een ander aspect van nieuwsgierig vragen is heel duidelijk duiden waar je wilt uitkomen en vervolgens vragen hoe de ander dat ziet gebeuren of hoe de ander dat gaat organiseren.
Laten groeien
Mark vertelt dat hij samen met zijn team het afgelopen jaar een groot datacenter heeft gemigreerd: “dat had ik niet kunnen doen als ik niet had kunnen loslaten en als ik niet zo’n geweldige collega’s had gehad die deze beweging mogelijk hadden gemaakt”. Micro managen was hier niet aan de orde. Door in dit proces veel nieuwsgierige vragen te stellen en medewerkers mee voor te bereiden op mogelijke bezwaren en obstakels, is het Mark gelukt om zijn collega’s in dit proces te laten groeien.
Obstakel
Dat is natuurlijk niet vanzelf gegaan. Een obstakel dat Mark tegenkwam, is dat hij in het begin niet in de gaten had dat hij comfort zocht. “Het inzicht dat ik op een andere manier moest gaan luisteren, maar ook vragen moest gaan stellen, anders moest gaan werken… Met als gevolg dat juist zo de ander kan groeien”, vertelt Mark.
Goede voorbereiding
“Mijn belangrijkste overtuiging is dat ik met mijn collega’s echt samen op reis ben naar een eindresultaat waarin we zorg en bedrijfsvoering met elkaar verbinden”, ligt Mark toe op de vraag wat zijn belangrijkste inzicht is in de beweging die hij van micro managen naar loslaten heeft gemaakt. Natuurlijk moet hij ervoor zorgen dat hij niet ondergesneeuwd raakt. Daarom zorgt Mark dat hij iedere keer zijn huiswerk goed heeft gedaan zodat hij voor de ander de juiste richtlijnen kan meegeven met daarbinnen de ruimte waarmee hij of zij zijn of haar professionaliteit kan laten blijken. Zo wil Mark helder zijn over de kaders waarbinnen de medewerkers aan de slag kunnen gaan.
Hoe-vragen en luisteren
Mark’s tip is om echt te luisteren: “met aandacht patronen bespreken van datgene wat je hoort en wat er in die interactie zich voordoet. En vervolgens het gezamenlijk belang zoeken. Het is heel belangrijk dat je daarbij comfort creëert voor allebei.” Dat patroon bespreken doe je door het stellen van nieuwsgierige vragen.
Bijvoorbeeld:
- ‘hoe kun je mij nu het comfort geven dat het goed gaat komen?’,
- ‘hoe kan ik jou hierbij helpen?’,
- ‘wat zien we hier gebeuren?’,
- ‘hoe ben je hierover met de ander in contact?’.
Het zijn eigenlijk allemaal hoe-vragen. Soms moet je die hoe-vraag wel drie keer stellen, maar hiermee krijg je wel een verdiepingsslag in het luisteren, kun je de boel goed verkennen en datgene wat bij iemand continu borrelt, ook echt naar boven laten komen.
De praktijk van verbindend leiden
Wil je het hele verhaal van Mark horen? Luister dan naar de podcast of bekijk de YouTube video van het interview.
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van MAUD Communicatie.