De missie van je organisatie ken je
waarschijnlijk uit je hoofd. Maar, ken je die van jezelf ook?
Hoe ziet jouw eigen missie eruit?
Vanaf het moment dat ik Stephen Covey lees, is het voor mij vanzelfsprekend om me hier in te verdiepen.
‘Zet wat je echt belangrijk vindt centraal in je dagelijks leven’, is één van zijn kenmerkende adviezen.
Je missie vernieuwen
Daar ben je eigenlijk nooit mee klaar. Die is namelijk niet vast en onveranderlijk. In de loop van de tijd vraagt je eigen missie en visie om vernieuwing. Ik kwam er dit keer achter, omdat ik het gevoel kreeg dat mijn omgeving de agenda bepaalde. Ik leek steeds minder houvast te hebben bij het maken van keuzes. Er waren zoveel boeiende activiteiten die op mijn pad kwamen en die ik oppakte… Tegelijkertijd groeide het besef, dat het allemaal te veel van het goede was.
Dit keer heeft mijn bezinning wel een half jaar geduurd. Ik sprak erover met mijn coach en met collega’s, ik las en schreef er over.
Vanzelfsprekend werkwoord
Ik heb eerst veel stil gestaan bij wat ik wil doen. Wil ik nu verbinden, overtuigen of inspireren? Dat was de richtingsvraag die bij mij voorop stond. Het lukte me niet om als vanzelfsprekend voor één van deze werkwoorden te kiezen. De doorbraak kwam toen ik inzag, dat dat ook niet nodig is…
Waartoe het leidt
Het zijn immers allemaal wat vragen, terwijl het bij je missie juist gaat om de waarom vraag… Waarom wil je verbinden, overtuigen of eventueel inspireren? Waartoe wil je dat dat leidt? Zodra deze vragen op tafel lagen, was het eigenlijk allemaal snel gepiept. Ineens kon ik vrij gemakkelijk aangeven, dat ik krachten van mensen wil versterken. Dat daar iets anders voor nodig is, dan wat momenteel gemeengoed is in onze samenleving.
Mijn missie
Ik wil bijdragen aan een beweging van aandacht voor systemen naar aandacht voor mensen, van wantrouwen naar vertrouwen en van concurrentie naar samen-werking. Ik realiseer me, dat dat op dit moment helemaal niet vanzelfsprekend is. Systemen, wantrouwen en concurrentie zijn nog zeer dominant. Ze vormen nog vaak de hoofdstroom. Uit die overweging volgt mijn missie: ik wil de onderstroom naar de oppervlakte laten komen. Ik hoef dan ook helemaal niet te kiezen tussen verbinden, overtuigen of inspireren. Zo werd me duidelijk. Het zijn immers allemaal acties waarmee ik op mijn eigen manier kan werken aan mijn missie.
Typerende kernzin
Het formuleren van een kernzin kan je dus helpen bij het komen tot je missie. Het scherpt als het ware je denken over je focus. Je kunt eenvoudig testen of het voor jou werkt. Het gemakkelijkst start je met een werkwoord te kiezen, dat het dichtst bij je ligt met ik er voor. Ik verbind, ik inspireer, ik schep ruimte, ik regel, ik vernieuw, ik verbeter, ik los op, ik organiseer, ik vertel enz…Zodra je één of enkele zinnen gevonden hebt, die heel goed bij jou passen, stel je je de ‘waarom-vraag’. Stel dat zinnen als ‘ik regel’ en ‘ik organiseer’ uitstekend bij jou passen. Bij je missie kom je dan door je de vraag te stellen, waarom je dat doet. Waartoe moet dat regelen en organiseren van jou leiden? Het antwoord op die vraag vormt waarschijnlijk de kern van je missie…
Gouden cirkel
Simon Sinek zet de missie centraal in de gouden cirkel en maakt duidelijk hoe cruciaal die is.
Wat je verder kunt doen
- Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan de link van dit artikel door.
- Heb je feedback of suggesties voor mij of voor medelezers, gebruik dan het commentaarveld onder het artikel om je reactie te geven.
Samen maken we van verbindend leiden de hoofdstroom!
Meer lezen
Foto opening: copyright Marcel Ohlenforst