Ongetwijfeld maak je ook wel mee dat gesprekken met enkele mensen buitengewoon stroef gaan. Hoe breng je daar nu verandering in?
Robbert had bijvoorbeeld veel moeite om in goed contact te komen met zijn collega-managers. Heel vaak liep het gesprek uit op een debat met veel frustratie en onbegrip over en weer.
Een goed gesprek creëren
‘Waar lukt het creëren van een goed gesprek je wel?’, vraag ik hem tijdens de coaching. Hij vertelt vervolgens enthousiast hoe zijn gesprekken gaan met ouders van cliënten die een klacht hebben. ‘Het lukt me heel goed om niet op voorhand me vast te pinnen op oplossingen. Ik probeer hen echt eerst te begrijpen en stel verdiepende vragen. Mensen voelen zich gehoord. Dat merk en voel ik. We komen er dan ook vrijwel altijd samen uit over wat nu de eerstvolgende stap moet zijn.’
Slim leren van waar het al goed gaat
Misschien voel je mijn vervolgvraag aan hem al aankomen. ‘Stel nu dat je deze aanpak ook zou toepassen in contact met je collega-managers, hoe zou dat overleg er dan uitzien?’
Er komt direct een glimlach op zijn gezicht. We zetten vervolgens nog even zijn eigen succestips op een rij:
- Niet zelf op voorhand al een oordeel en oplossing klaar hebben.
- Doorvragen en de ander proberen te begrijpen zodat deze zich gehoord voelt.
Het levert hem direct een praktisch handvat op voor het eerstvolgende managementteam overleg.
Wat jezelf kunt doen
Ken je ook van die stugge overleggen? Kijk dan eens naar situaties waar het gesprek uitstekend gaat. Welke tips kun je daaruit halen, die je zó kunt gebruiken in die situaties die je iedere keer weer frustratie opleveren?
Zie daar je agenda voor een eerstvolgend overleg voor die stugge overleggen!
Lees ook
Verbindend communiceren – in vier stappen afdalen in de U