Tips voor nu 21: Spreek verwachtingen concreet uit (en verdamp zo algemene oordelen)
(Leestijd < 1 minuut) Wat kun je het beste doen, als je van je medewerkers hoort: Je bent niet betrokken! Ik voel met niet gewaardeerd! Je bent er nooit!
Leiderschapsdomeinen I Opleidingen in verbindend leiderschap
Blogs: verkennen van verandering
(Leestijd < 1 minuut) Wat kun je het beste doen, als je van je medewerkers hoort: Je bent niet betrokken! Ik voel met niet gewaardeerd! Je bent er nooit!
(Leestijd < 1 minuut) ‘Ik kan eigenlijk best met iedereen goed opschieten. Maar er zijn enkele mensen, waarmee ik al gauw in welles-nietes terecht kom.’ Wiel vertelt in het
(Leestijd < 1 minuut) Janine merkt dat in haar team de gewoonte ontstaat om besluiten van enkele weken geleden weer opnieuw ter discussie te stellen. Ze ziet het als
(Leestijd < 1 minuut) Ik heb het in tal van situaties getest. Van intervisies in groepen van vijf personen tot bijeenkomsten met meer dan tweehonderd deelnemers. De uitkomst is
(Leestijd < 1 minuut) Welke afspraken zeg je het gemakkelijkst af? Als ik kijk naar de mensen die ik coach, dan durf ik wel een gokje te wagen. Namelijk
(Leestijd < 1 minuut) Als je wilt oefenen om vanuit verbinding te leiden, waar kun je dan het beste beginnen? Natuurlijk is er niet één oplossing. Het hangt van
(Leestijd < 1 minuut) Mijn inleiding bij de Lion’s Club verloopt lekker soepel. De leden van de club zitten in een carré. Ik vertel hoe verbindend leiderschap mijn inspiratiebron
(Leestijd < 1 minuut) ‘Wij zijn niet akkoord’. Het is de tekst op een blaadje dat teamleider Kate krijgt van één van haar twee teams. Ze heeft zorgvuldig gewikt
(Leestijd 2 minuten) Bij mij viel het kwartje in 2004. Ik was burgemeester van Maasbracht en volgde de opleiding Change Management. Gedurende drie dagen volgde ik mijn gesprekken
(Leestijd < 1 minuut) Hoe ben je proactief te midden van al die beperkingen? Wat eerst als vanzelfsprekend kon, is nu onmogelijk. De vraag is hoe je daar mee
(Leestijd < 1 minuut) Wat doe je als je steeds opnieuw de vraag ‘Wat vind jij?’ van je medewerkers hoort? Geef je een kordaat antwoord of vraag je om
(Leestijd < 1 minuut) Wat hebben deze oproepen allemaal gemeen? We vragen je om afstand te houden. Was goed je handen. Beperk het bezoek. Ze zijn ongetwijfeld goed bedoeld,
(Leestijd 2 minuten) ‘Wat gebeurt er nu met al mijn jaarplandoelen?’, verzucht Ingrid in ons coaching gesprek. Ze heeft meer zorgen. Over het functioneren van het crisisteam bijvoorbeeld.
(Leestijd < 1 minuut) Hoe zichtbaar ben jij op dit moment voor je medewerkers, cliënten en alle andere betrokkenen? Jan, een bestuurder van een zorginstelling vertelt me: ‘Voor het
(Leestijd 2 minuten) ‘Wat is je boodschap in deze crisistijd?’, vraag ik aan David. Hij is bestuurder van een zorgorganisatie. ‘Boodschap…? Ik heb eigenlijk niet zo direct een
(Leestijd < 1 minuut) Crisistijd is vaak heel ongemakkelijk. Het leven staat op z’n kop. Onze gebruikelijke routines hangen als jassen aan de kapstok. Je ziet ze wel, maar
(Leestijd < 1 minuut) Vraagt deze crisistijd om top-down leidinggeven? Je zou het zo maar verwachten. Toch is dat niet het geval. Crisistijd vraagt juist om nog meer vanuit
(Leestijd < 1 minuut) Ik wil graag present zijn, maar toch ben ik het vaak niet en kan ik zo maar in mijn hoofd ergens anders zijn. Presentie heb