Masterclass: Wat is het leiderschap dat nu nodig is
(Leestijd 3 minuten) Wat is het leiderschap dat nu nodig is? De Masterclass met dit thema staat nu online. Het is een opname van een webinar dat ik
Leiderschapsdomeinen I Opleidingen in verbindend leiderschap
Blogs: effectueren van verandering
(Leestijd 3 minuten) Wat is het leiderschap dat nu nodig is? De Masterclass met dit thema staat nu online. Het is een opname van een webinar dat ik
(Leestijd 8 minuten) Ziekteverzuim verminderen. Is dat een eenvoudige, ingewikkelde of complexe opdracht? Deze vraag is cruciaal. Alleen met een goed antwoord krijg je een oplossing die werkt.
(Leestijd 11 minuten) Leiderschapsstijlen. Je hebt ze in alle soorten en maten. In dit artikel schets ik een eenvoudig houvast om focus te houden te midden van de
(Leestijd 7 minuten) Stoppen is misschien wel de meest onderschatte gedragsinterventie die je kunt doen om vooruit te komen. Als we willen leren dan ligt ‘verbeteren’ of ‘iets
(Leestijd 6 minuten) Gedragsverandering is niet eenvoudig. Juist daarom is ‘de ladder’ van Ben Tiggelaar zo handig. Met de ladder zie je zó wat je te doen staat.
(Leestijd 7 minuten) Moet je niet als leider jezelf kunnen zijn? Je emoties kunnen laten gaan? Je bent toch geen robot. Je mag toch ook wel eens even
(Leestijd 5 minuten) Out of the box lijkt moeilijk. Je moet buiten je comfortzone gaan. Extreme omstandigheden opzoeken. Niet meer steeds dezelfde rondjes in de vissenkom zwemmen. Het
(Leestijd 4 minuten) Welk leiderschap is nu nodig? Voor een antwoord kun je naar congressen gaan, het internet afstruinen en boeken lezen. Maar wat als je het klip
(Leestijd 5 minuten) Ezelsbruggetjes voor een goed gesprek. Je zult ze misschien wel kennen. POCON, NIVEA, OMA, LSD, OEN, ANNA en DIK. Maar kennen is nog geen doen,
(Leestijd 4 minuten) Managementboeken. Daar zijn er zóveel van. Waar moet je beginnen? Welk boek gaat je écht verder brengen? Het zijn vragen die ik mezelf ook stel.
(Leestijd 6 minuten) ‘Cultuurverandering…? Poeh, onze organisatie is daar echt niet aan toe…’. Het is een verzuchting die ik heel goed kan begrijpen. Ik heb jarenlang ook zo
(Leestijd 7 minuten) Ineens gaat het fout. Twee ziekenhuizen failliet op één dag. Plotse overplaatsing van patiënten in Lelystad en Amsterdam, alsof er instortingsgevaar is. Ik schrik ervan.
(Leestijd 4 minuten) Feedback zag ik als een verwijt. Door te oefenen met ‘dank–je–wel-zeggen’ heb ik geleerd om feedback in ontvangst te nemen. Het lukt me niet altijd om
(Leestijd 10 minuten) ‘Welk managementboek raad je me aan?’, is een vraag die ik vaak krijg. Het antwoord hangt ervan af. Ik vraag eerst naar wat de grootste
(Leestijd 7 minuten) Het beoordelingsgesprek loopt ten einde. Achmea stopte ermee op 1 januari 2019. ABN/AMRO, ING en Eneco deden het al eerder. Ik noem drie redenen waarom
(Leestijd 10 minuten) Verbindend communiceren is nog niet zo eenvoudig. Je wilt aansluiting houden bij de ander en tegelijkertijd, dat wat je zelf vindt op tafel kunnen leggen.
(Leestijd 6 minuten) In 2004 prikte ik bij mezelf één van de illusies over gedragsverandering door. Dat is het idee dat ik de verandering bij anderen moet zoeken
(Leestijd 4 minuten) De ander wil niet samenwerken. Wat doe je dan? Je staat open voor de ander. Je wilt echt aansluiting krijgen. Je doet je best, maar