Natuurlijk is het goed om een sollicitatiegesprek voor te bereiden. En uiteraard deel je na het gesprek je beelden met de leden van de selectiecommissie. Je komt tot een oordeel en je neemt een besluit. Dat is allemaal prima. Hoe goed je dat ook doet, ik heb ervaren dat er dan iets ontbreekt. Zodra je je beelden deelt is de kandidaat er niet bij. Die kan niet meer zijn kijk op de zaak inbrengen. Je beeld wint aan kracht als je kandidaat een reactie kan geven. Moet die kandidaat dan bij de overwegingen van de selectiecommissie zijn?
Nee, dat is niet nodig. Je maakt al geweldige stappen door tijdens het gesprek je beelden met de kandidaat te delen.
Zo ongeveer na een half uur is meestal een prima moment. Je kunt dan een samenvatting van je beeld neerleggen. Je benoemt positieve aspecten en vraagpunten. ‘Ik zie een geweldige betrokkenheid en daadkracht, maar ik denk dat je te veel zelf gaat doen in plaats van onze medewerkers in positie te brengen’ of ‘Ik denk dat de kwaliteiten die je hebt al in ons team vertegenwoordigd zijn. Ik twijfel of je wel iets toevoegt’.
Sollicitatiegesprek krijgt een impuls
Ineens gaat het echt ergens over.
Juist door deze opmerkingen in te brengen in aanwezigheid van de kandidaat krijgt het gesprek een impuls. Ineens gaat het echt ergens over. Iedereen komt op het puntje van zijn stoel en is present. De kandidaat vertelt zijn kant van het verhaal. Soms levert het spontaan feedback voor je op.
Je kunt ook de kandidaat zelf zo’n reflectie laten doen. Je stelt dan bijvoorbeeld de vraag: ‘je hebt je in ons verdiept en nu een tijd met ons gesproken, wat neem je waar?’.
Een completer beeld
Natuurlijk, een gesprek blijft maar een gesprek. Het is daarom ook maar één van de selectiemiddelen. Maar met deze verdiepingsslag krijg je een completer beeld. Je zult zien, dat zo’n vraag het gesprek direct nieuw leven inblaast. Het is leuk om te doen, maar bovenal zorg je ervoor dat je een completer beeld krijgt.
Wat je verder kunt doen
Ken je collega’s voor wie dit artikel heel bruikbaar zou kunnen zijn? Stuur hen dan een link van dit artikel door.
Lees ook
Verbindend communiceren – in 4 stappen afdalen in de U
Hoe je je intervisie een boost geeft met deze 3 vragen
Waarom je met zwijgen iedereen te kort doet